PENGARUH PELATIHAN DIGITAL MARKETING TERHADAP DAYA SAING PENENUN DI DESA MANUBURA
Kata Kunci:
Digital Marketing, Daya Saing, PenenunAbstrak
This research aims to determine the effect of digital marketing training on the competitiveness of weavers in Manubura Village. The population in this study were weavers in Manubura Village, using a purposive sample of 13 people. The data collection method in this research uses a Likert scale of competitiveness. The data analysis method uses Mann Whitney analysis with the help of SPSS for Windows 16.0. The results of the analysis show that there is an influence of digital marketing training on the competitiveness of weavers in Manubura Village. This result was proven by Mann Whitney analysis, obtaining a sig level. (2 tailed) ,000 (<0.05). The mean pre-test results show a result of 7.38. After being given training, there was an increase with post-test results of 19.62.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pelatihan digital marketing terhadap daya saing penenun di Desa Manubura. Populasi dalam penelitian ini adalah para penenun yang berada di Desa Manubura, dengan menggunakan purposive sampel yang berjumlah 13 orang. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini dengan menggunakan skala likert daya saing. Metode analisis data menggunakan analisis Mann whitney dengan bantuan SPSS for windows 16.0. Hasil analisis menunjukkan ada pengaruh pelatihan digital marketing terhadap daya saing penenun di Desa Manubura. Hasil ini dibuktikan dengan analisis Mann Whitney diperoleh taraf sig. (2 tailed) .000 (<0,05). Hasil uji mean pree-test menunjukkan hasil 7.38. Setelah diberikan pelatihan mengalami peningkatan dengan hasil uji post-test sebesar 19.62.